joves recomanacions centres educatius

Un grup de joves escrivint les recomanacions LGTBI+ pels centres educatius. Foto: Ajuntament de Barcelona

L’alumnat de l’Institut Escola Costa i Llobera, del districte de Sarrià-Sant Gervasi, i de l’Institut Milà i Fontanals, del districte de Ciutat Vella, ha elaborat un informe amb propostes per fer de les escoles i els instituts espais segurs per al col·lectiu LGTBI+. Les recomanacions s’emmarquen en el projecte “Transgredint la norma!: Comunitats globals lliures d’LGTBI-fòbia“, iniciativa duta a terme per les entitats ACATHI i ACPP i finançada per l’Ajuntament de Barcelona.

Aquestes recomanacions tenen com a objectiu millorar la inclusió de les persones diverses sexoafectivament i de gènere. Entre les propostes, destaquen les de formar l’alumnat i el professorat i difondre els protocols davant d’agressions LGTBI-fòbiques entre els referents, perquè tot i que existeixen, s’ha detectat que en molts casos no es coneixen en profunditat.

Un altre dels problemes que s’han posat damunt la taula ha estat la percepció que té el jovent sobre l’acceptació o el rebuig per part de la seva família. Bona part de l’alumnat identifica hostilitat per part de l’entorn més proper, i en el millor dels casos, acceptació relativa o indiferència. En aquest sentit, una de les recomanacions que fan als centres és “implicar més les famílies per revertir la sensació de poc suport familiar”.

La percepció de l’alumnat

Prop del 30% de l’alumnat participant de l’Institut Escola Costa i Llobera admet haver normalitzat algun insult homòfob, el 47% ha presenciat situacions d’homofòbia al centre i el 22% les ha patit en primera persona. D’entre les agressions més comunes, destaquen les bromes i els insults. L’alumnat també han destacat que a més d’actituds LGTBI-fòbiques, també es fan comentaris masclistes i feixistes a les aules.

Pel que fa als joves de l’Institut Milà i Fontanals, el 85% està d’acord que les principals agressions són burles. El 38% també destaca la manca d’eines que té el centre educatiu per acompanyar les persones que han patit una agressió lgtbi-fòbica.

Participació de les comissions de gènere dels centres

Una de les particularitats d’aquests estudis és que els han dut a terme els i les participants de les comissions de gènere dels centres. La metodologia ha estat fer enquestes i entrevistes personals a alumnat i professorat amb la finalitat de detectar com són d’inclusius els seus centres, i a partir d’aquí, poder fer recomanacions per millorar els espais.

La meitat de les persones LGTBI+ no es visibilitzen totalment a la feina
WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram